Lapin AY-päivät Levillä 3.-4.11.2018

Ay-päivät Levillä keräsi kokoussalin täyteen aktiivisia jäseniä eri puolilta Lappia.

Lapin AY-päivät Levillä 3.-4.11.2018

Lapin AY-päivät pidettiin Levi Hotel Span kokouskeitaalla Levillä Kittilässä hieman sateisena lauantaina 3.11. ja kolean tuulisena sunnuntaina 4.11.2018.

Lapin AY-päivät aloitettiin liittopuheenjohtajien puheenvuoroilla. Ensimmäisenä aloitti PAM:in puheenjohtaja Ann Selin, jolla oli paljon asiaa mm. Teollisuusliiton lakkoihin liittyvistä ajankohtaisista asioista. Oman puheenvuoronsa esitti SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola pitäen tärkeänä asiana mm. luottamusta ja sen ymmärtämistä kaikissa toimissa eri osa-alueilla. Kuhmosta kotoisin oleva AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen puolestaan kertoi hyvänä asiana peräänantamattomuuden mm. taistelussa hallituksen esitystä vastaan.

Puheenvuorojen jälkeen syntyi vilkasta keskustelua ja kysymyksiä, joihin liittopuheenjohtajat vastasivat paneelikeskustelussa kukin vuorollaan.

Paneelikeskustelun jälkeen kokoonnuttiin eri liittojen liittotapaamisiin kukin omaan saliin. Teollisuusliiton tapaamisessa oli paikalla kymmenkunta aktiivista lappilaista jäsentä eri ammattiyhdistyksistä. Paikalla oli Juha Sutinen kertomassa ajankohtaisista asioista sekä halusi myös kuunnella mielipiteitä mm. kansalaispalkka-asiaan, joka toisi monenlaisia ei niinkään hyviä muutoksia työelämään.

Sunnuntain aamupäivän ohjelmassa oli kulttuuriesitys, jossa oli mukanna myös pieni rentouttava hetki ay-jäsenille. Tämän jälkeen oli asiana vuorossa Työhyvinvointi, josta kertoivat Anne Mironen, SAK:n työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija sekä Kari Haring, SAK:n asiantuntijalääkäri, ja Pohjois-Suomen aluehallintoviraston työsuojeluvastuualueen johtaja Päivi Suorsa.

He esittivät mielenkiitoiset puheenvuorot, jotka myös saivat ay-väen keskuudessa vilkasta keskustelua ja kyselyä aiheesta.

Päivien päätteeksi pidettiin vielä loppupuheet ja suoritettiin arvonnat ay-jäsenten kesken. Lopuksi nautittiin vielä maittava lounas Ahku-ravintolassa.

Katso kuvia tästä ..