RKY:n historiikki 1923-2013

Rovaniemen Kirjatyöntekijäin yhdistys ry on perustettu vuonna 1923. Yksi perustajajäsenistä oli legendaarinen faktori Hannes Hilli.

Tulossa lisää aineistoa ja kuvia ..

Lyhennetty historiikkikirjojen 1973 ja 1983 teksti löytyy osiosta Historiikki 1923-2013

Rovaniemen Kirjatyöntekijät 90 v. 1.11.2013

Juhlaliite 90-vuotispäivänä

Rovaniemen Kirjatyöntekijäin Yhdistyksen 90-vuotisen juhlapäivän kunniaksi tehtiin hieno 4-sivuinen Juhlaliite RKY:n pitkäaikaisten jäsenten toimesta. Suuri kiitos siitä heille!

Liitteessä oli mm. Jorma Alakulpin kirjoittama muistoja herättävä juttu RKY:n historiasta.

Ohessa lainausta Jorman kirjoittamasta jutusta.

"Rovaniemen kirjaltajilla värikäs historia "

Postitusta 1960-luvulla
Postitusta 1970-luvulla
Postitusta 1980-luvulla
Lapin Kansan / Alma Manun painotalo syksyllä 2013. Toiminta lopetettiin 31.3.2014.

" Rovaniemen kirjatyöntekijäin yhdistyksen täyttäessä nyt 90 vuotta on aika muistella menneitä vuosikymmeniä. Tässä juhla-liitteessä paneudutaan nyt enemmän painon työntekijöihin ja painojen kehitykseen. Tulin Lapin Kansaan v. 1968 käsilatomoon oppipojaksi.

Samassa kerroksessa oli myös tilauskirjapaino, latomo ja sitomo. Heidän työnsä oli erilaisempaa kuin sanomalehtipuolella. Siellä tehtiin vaativia tilauskirjapainoalan tuotteita. Alakerrassa oli sitten sanomalehtipaino. Siihen aikaan Lapin Kansa ilmestyi 6-päiväisenä. Sivumäärä oli suurimmillaan 16-sivuinen ja kesäaikana pienimmillään 8-sivuinen. Rotaatiopainajat ja postittajat olivat pääsääntöisesti yövuorossa. Päivällä painettiin kerran viikossa Länsiraja-lehti. Savotta-lehti siellä myös painettiin, mutta se ilmestyi harvemmin.

Painotekniikka oli pysynyt vuosikymmeniä perinteisenä ja turvallisen tuttuna. Sanomalehtipainoon tuli offsetrotaatio vuoden 1973 lopulla. Nyt uuden painokoneen myötä oli värisivujen käyttökin mahdollista.

Käsilatojien työtehtävät muuttuivat paperiasemoinniksi, kun tekstitkin tulivat valolatomakoneista. Vanhemmat latojat päivittelivät uutta tekniikkaa, jossa kaikki paperifilmit, kehityskoneen kehitteet ja kiinnitteet olivat kertakäyttöisiä ja kalliita.  Metalliladonnassa sama metalli sulatettiin käytön jälkeen ja käytettiin lukemattomia kertoja uudelleen. Painon puolella käytettiin nyt offsetpainopeltejä, jotka myös olivat kertakäyttötavaraa. Näillä menetelmillä mentiin vuosikausia.  Aina tuli jotain uutta tekniikkaa ja sitä piti opetella käyttämään. Lapin Kansa muuttui 7-päiväiseksi vuonna 1980. Rotaatiopainossa tarvittiin enemmän työntekijöitä, jotta hommista selvittiin.

80-luvun puolenvälin jälkeen Lapin Kansan tilauskirjapaino myytiin ja uusi omistaja teki kirjapainohallin Saarenkylään. Painon nimeksi tuli Sevenprint. Osa työntekijöistä siirtyi painon mukana. Suunnilleen samoihin aikoihin Lapin Kansa alkoi rakentamaan painotaloa Lampelankadulle.

Painon ja postituksen henkilöstön muuttaessa painotaloon töihin alkoi kirjatyöntekijäin osaston toiminnassa lievä taantuma. Tähän asti olivat kaikki kirjatyöntekijät olleet samassa rakennuksessa Veitikantiellä. Eri osastojen väliset toiminnat oli ollut helppo järjestää. Nyt oli tilauskirjapainon väki Sevenprintissä ja lehtipainon väki Lampelankadulla. Yhdistystoiminnassa nähtiin yleensä toisia vain kokouksissa ja pilkkikilpailuissa. 90-luvun alkupuolella tuli lama. Sen seurauksena Lapin Kansasta jäi moni kirjatyöntekijäkin eläkejärjestelyillä pois. Omistajavaihdos 90-luvun puolivälissä Lapin Kansassa toi kirjatyöntekijöihin epävarmuutta työn jatkuvuudesta.

Kirjatyöntekijöistä alkoi tuntumaan, että asiat jotka ennen olivat toimineet hyvin, eivät enää olleetkaan uuden omistajan mieleen. Lapin Kansasta haettiin säästöjä    ja samalla pumpattiin yhtiön omaisuutta etelään.

Yhdistyksen kesämökkipaikka Norvajärvellä myytiin 2001. Se oli ollut viisi-kymmentä vuotta jäsenten käytössä. Viimeisinä vuosina mökit olivat vähällä käytöllä ja niiden remontointiin ja uusimiseen ei ollut enää intoa ja uskallusta, koska alkoi näyttään siltä, että jäsenmäärä alkoi vähenemään. Yhdistys on järjestänyt jäsenilleen mm. laivaristeilyjä ja tunturireissuja. Nekin on nykyisin jääneet vähemmälle.

Tämän vuoden aikana saatiin kuulla ikävä uutinen,  painotalossa lopetetaan painaminen ja samalla koko painon väki joutuu työttömäksi. Kymmenen vuoden päästä olisi 100-vuotisjuhlat. Onko silloin Rovaniemen kirjatyöntekijöitä enää työelämässä. "

Jorma Alakulppi